tiistai 3. tammikuuta 2012

Vastaukset vol. 2

Tässä, vihdoin ja viimein vastaukset osa 2. Kyllä tän eteen paljon pitikin tapella Bloggerin kanssa, mutta loppujenlopuksi hävisin ja jouduin kirjottaan kaiken uudelleen, mukaanlukien teidän kysymykset. Mutta tässä näin:

Har du utvecklats med din svenska språket?
Ditt svenska språk* ;) Men ja, det har jag verkligen gjort! Jag är så stolt över mig själv. :)

Onko Ruotsis hyvännäkösii miehii?
On! Tai en tiiä hämääkö vaan tukholmalaisten huolellinen pukeutuminen, mutta kyllä niitä on enemmän kun Suomessa, sori vaan. Mutta sama juttu on myös tyttöjen suhteen, ne on tosi nättejä ja tuntee ittensä välillä vähän alempiarvoseks. Mutta tosta pukeutumisesta vielä, kyllä se musta menee välillä noilla miehillä yli...

Ootko saanut kavereita?
Oon saanut, mutta en niin paljon kun odotin. Oon tutustunut hyvin Brittaan ja entiseltä luokalta tutustuin aika hyvin muutamaan tyttöön. Vaihtareihin oon tutustunu tosi paljon, etenkin Alinaan, Tildaan, Sofiaan, Lenaan ja Silviaan. Lenan ja Silvian kautta oon sit tutustunut muihin ruotsalaisiin.

Osaatko sanoa miten oot luonteeltas muuttunut nyt Ruotsissa asuessas?
Oon varmaankin kärsivällisempi, rohkeampi, itsevarmempi, kypsempi ja pystyn tekeen enemmän asioita ihan yksin. Esim. käydä yksin kahvilla tai mennä yksin lääkäriin vaikka en ees tietäis että missä koko vastaanotto sijaitsee. :D

Miten uusi koulu (Rudbeck) on muuttanut sun elämää?
Paljon. Oon nähnyt sollentunalaista nuorisoa laajemmin, tavannut Lenan ja Silvian ja monia mukavia tyttöjä Rudbeckista ketä ne tuntee, käynyt yli 2000 oppilaan koulua, vihdoin päässyt siitä "kirouksesta" että "oonko nyt oikeessa paikassa vai en". Monia juttuja, ei tähän oikeen kaikkee saa tiivistettyä.

Mitkä asiat ärsyttää Ruotsissa jos vertaa Suomeen?
Välillä ärsyttää semmonen hienostelu ja että kaikki pukeutuu saman kaavan mukaan (ei sillä et ite oisin joku erikoisuuden perikuva :D). Muuten en tiiä, tykkään Ruotsista!

Onko sun perhe tulossa käymään siellä?
Joo. Mietittiin eka et ne tulis hiihtolomalla, mutta kyllä ne tulee ainakin ennen lähtöä hakeen mut kotiin. :)

Voisitko kuvitella muuttavasi myöhemmin Ruotsiin esim. opiskelemaan?
Voisin! Oon itseasiassa harkinnut Tukholman yliopistoa tai Lundia. Mutta toisaalta en haluis jättää Suomea taas, ku sitä ei voi tietää et palaisinko sit takas. Ja sitä en haluu kummiskaan...

Miten ruotsalaiset suhtautuu suomalaisiin?
Ei todellakaan samalla tavalla kun suomalaiset ruotsalaisiin! Aika neutraalisti. Mutta kyllä oon aika varma että ne aattelee et suomalaiset on vähän semmosia rupuja ja säälittäviä jollakin tavalla. :D Ainakin oon välillä saanu kuvan, että ne luulee että suomalaiset vaan saunoo jne. Kun onhan nyt Ruotsi pärjännyt paljon paremmin esim. bisneksessä ja musiikissa. Mun hostäitikin kysy että ajanko paljon lumikelkalla. En niinku tajuu että mistä se sai sen päähänsä, asun kumminki melkeen Jyväskylän keskustassa, mite yhtäkkiä lähtisin jonnekin ajaan lumikelkkaa!? Ja yks nainen kysy että missä pohjoisessa asut sit? Ja en ymmärrä että mistä sekin sai päähänsä et asun pohjosessa! Vaikka oli ite käyny Jyväskylässä. Voi, voi...

Miten tutustuit Alinan kanssa?
Asutaan siis molemmat Jyväskylässä, ja mun sisko käy Alinan kanssa samaa lukiota. Sit Anna sai tietää et Alina lähtee Ruotsiin ja kerto mulle, ja sit kun saatiin tietää että molemmat pääsee Tukholmaan nii päätettiin tavata ja sit ollaan nyt tavattu useamman kerran. Jotenkin on kiva puhuu suomea ja sit ku on samat jutut ku kumminki sama kaupunkikin Suomessa. Ja tajutaan toistemme tilannetta! (vaikkakin Alina menee nyt parin päivän päästä takas Suomeen ja jättää mut tänne :( )

Så där ja! Vihdoin ja viimein! Aina voi tietty kysellä lisää esim. vaihdosta. Det är nöje för mig! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!